06 september 2009

Waarom kranten doodgaan


Kranten denken dat hun business nieuws maken is. Ze produceren 'nieuws', en het is niet meer dan fair dat consumenten betalen voor het lezen van dat nieuws. Internet of geen internet. Maar zoals Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts, terecht zegt: krantenlezers betalen niet voor nieuws. Nooit gedaan ook. Het abonnementsgeld is net genoeg om de fysieke productie en distributie van de krant mee te betalen. Krantenlezers betalen voor het verpakken en thuisbezorgen van het nieuws, niet voor het maken ervan.

Omdat kranten denken dat hun business nieuws maken is, nemen ze maatregelen om te voorkomen dat dat nieuws gestolen wordt. Ze verstoppen hun spullen achter een betaaldeur, ze maken ze onvindbaar voor aggregators (het 'briljante' idee van Mark Cuban dat op Newsweek.com kundig gefileerd wordt) en ze slepen, zoals Trouw, de copyright-schenders voor de rechter.

Als de business van kranten inderdaad nieuws maken was, zou dit alles ergens op slaan. Maar dat is het niet. De business van kranten is advertenties verkopen. En er zijn inmiddels partijen die daar veel en veel beter in zijn dan de kranten. Google voorop. Als ik een advertentie plaats in De Telegraaf, bereik ik een miljoen mensen waarvan ik weinig meer weet dan dat ze in Nederland wonen. Als ik Google Adwords gebruik, bereik ik precies de mensen die op zoek zijn naar mijn producten en bovendien betaal ik pas als ze doorklikken naar mijn site.

En daarom gaan kranten dood. Omdat ze verslagen worden op hun core business: het verkopen van advertenties. Omdat ze hun adverteerders niet kunnen vertellen wie de advertenties zien en hoe dat hun gedrag beïnvloedt. En omdat websites dat wel kunnen.

3 opmerkingen:

orange dolphins zei

En Ronald, nu weet ik dit dus; ben het grotendeels ook met je eens. Maar is er ook oplossing? Is er een visie hoe we wel aan nieuws komen? Betaald? Onbetaald? Alleen via het web? Is er een behoefte aan achtergrond info? Door iedereen? Per segment, aandachtsgebied, regio?

Door Floris ten Kate

Ronald Mulder zei

Floris, ik zou eerder vragen: is er ook een probleem? Het was nog nooit zo makkelijk om aan nieuws te komen. Van ooggetuigenverslagen tot meningen van deskundigen. De krantenuitgever, ja, die heeft een probleem. maar de nieuwsconsument toch niet?

orange dolphins zei

Ik denk dat er wel een probleem is. Aan de ene kant balen we met z’n allen van die te dikke kranten waar te veel in staat om te willen lezen. Bijv.: ik heb de NRC weekend, en de VK. Maar ik lees ze niet meer! Too much! Ze worden dus opgezegd. Maar ik wil wel “voor mij relevant nieuws’’ ontvangen. Ok, RSS feeds et cet. Is een oplossing. Maar de hele dag ''digitaal'' is het ook niet. Daarom: uitgevers rubriceer je relevante nieuws, verzamel dat op de site, comprimeer de content en biedt de uitgebreide content per rubrielk/interessegebied aan in magazine-vorm. Zodanig dat ik expert-nieuws lees, als het ware van een thoughtleader i.p.v. de klassieke journalist. Dan wordt nieuws relevant. En dus verkoopbaar. Doordenkend, mogelijk jumping to conclusions, betekent dit waarschijnlijk kleinschaligheid in uitgeversland. En dat is nu juist waar deze maatschappij naar op zoek is.