29 mei 2010

Tickets en prijzen (1)

In 1992 ben ik bijna doodgedrukt bij de kaartverkoop voor Ajax-Torino, de return van de finale van de UEFA-cup. Torino had weliswaar Real Madrid verslagen, maar was geen topploeg. Het piepjonge Ajax had dus serieus uitzicht op de eerste Europese titel sinds tijden. De clubleiding had besloten de wedstrijd in het Olympisch Stadion te spelen, waardoor er ineens 20.000 kaarten of zo extra beschikbaar waren. Die werden verkocht bij de kassa's van De Meer, maximaal vier per persoon.

Ik was om 5 uur 's ochtends één van de eersten die niet voor de poort van De Meer geslapen hadden, wat betekende dat er minstens duizend wachtenden voor mij waren. Voordat de kaartverkoop begon waren er het er achter mij zeker nog eens 20.000. En toen het gerucht ging dat de verkoop was begonnen, gingen die naar voren, de trechter in. Om mij heen werden mensen over de hoofden afgevoerd en als de politie te paard zich niet als golfbrekers in de menigte had gewurmd waren er waarschijnlijk doden gevallen.

Hier moet ik vaak aan terugdenken als de discussie weer oplaait over de illegale handel in tickets. Festivals, concerten en andere evenementen klagen dat hun kaarten op internet tegen "woekerprijzen" worden doorverkocht. Maak ze dan duurder! Dat is het enige wat echt helpt. Ajax had de bijna-ramp van 1992 op heel veel manieren kunnen voorkomen, maar het eenvoudigst door de kaarten flink duurder te maken. Dat is ook nog eens goed voor de portemonnee en het wordt er niet minder gezellig van. Ga maar eens kijken bij de NBA-finales (kaarten vanaf €300).

Met ticketprijzen die dichter bij de werkelijke marktwaarde liggen neem je de woekeraars de wind uit de zeilen, verdien je zelf meer en hoef je uiteindelijk ook minder mensen teleur te stellen. Ik kan het accepteren als ik iets niet kan betalen, maar ik baal er nog steeds van dat ik Ajax-Torino heb gemist doordat anderen sterker, brutaler en gemener waren dan ik.

Over dit alles had ik gisteren een boeiende discussie met mijn zeer gewaareerde kantoorgenoot Ard Boer, directeur van New Music Labs en een van de organisatoren van het Vlielandse festival Into the Great Wide Open. Afgelopen 1 mei in drie kwartier uitverkocht. Ard was het niet met me eens. Hij heeft me niet overtuigd, maar had wel een paar interessante argumenten. Wordt vervolgd.

1 opmerking:

The Dark Slide photography zei

Hi Ronald, een bekend verhaal ja die ticketverkoop in 1992 tegen Torino. Altijd als er ergens weer eens een menigte wordt doodgedrukt ga ik nog eens op zoek naar verhalen van die bewuste ochtend. Ik was één van degenen die er de avond ervoor wel al was en nog steeds verbaas ik mij erover dat ik het een hele nacht heb volgehouden. In die menigte werd je constant van links naar rechts en van voor naar achter geduwd en getrokken zonder dat je er iets tegen kon doen. Tegen 5 uur 's ochtends begon het helemaal bizar druk te worden en toen de hekken eenmaal opengingen was ook ik niet bestand tegen de supporters die sterker waren dan ik. Toen ook een vriendin van mij compleet in paniek uit de menigte werd gehaald wist ik al dat ik Ajax-Torino in de kroeg zou moeten gaan kijken. Maar die drukte in de menigte vergeet ik nooit meer en ik heb echt geluk gehad dat ik er zonder kleerscheuren vanaf ben gekomen. Alleen sindsdien een stuk schuwer als het om mensenmassa's gaat...

Succes met je blog!
Groet Niels