24 maart 2006

Think global, act local

Gisteravond was ik met kompaan Ritzo op een Studium Generale avond in Groningen met bovenstaande titel. Over globalisering, ondernemen en werk in Noord-Nederland. Moeten we bang zijn voor de Chinezen, de Indiërs en de Poolse loodgieters die onze banen inpikken. Drie inleidingen van lectoren van de Hanzehogeschool, die elk op een ander vlak goed waren. Hans Appel blonk uit als spreker. Zo geef je een presentatie! Ik neem aan dat zijn collegebanken tjokvol zitten. Harm van Lieshout had een afgewogen verhaal waarin hij een aantal mythes en vooroordelen doorprikte met behulp van feiten en cijfers. Goede economische argumentatie. En Hans Broekhuis had als verdienste dat hij concreet en actiegericht was.

Inhoudelijk waren de heren (en ook de panelleden en het grootste deel van de zaal) het roerend met elkaar eens. Arbeidsmigratie is geen probleem, maar zeer welkom. Het is juist een zwakte van Europa dat dertig jaar na de introductie van vrij personenverkeer nog maar twee procent van de EU-burgers buiten het geboorteland werkt. Vergelijk dat eens met de Verenigde Staten. Arbeidsmigratie leidt tot een efficiëntere allocatie van middelen en dus tot meer welvaart. En verder moeten we ons niet te veel focussen op loonkosten; het is veel belangrijker dat we onze kennis creatief inzetten om nieuwe, slimme producten te maken waaraan mensen, waar ook ter wereld, behoefte hebben. Alleen dan kunnen we profiteren van de globalisering. So far, so good.

Waar ik echter jeuk van kreegWat ik een beetje jammer vond was dat de aanwezigen over van alles wilden praten, maar niet over de vraag wat de Hanzehogeschool zou moeten doen om op de geschetste ontwikkelingen in te spelen. Op een enkele uitzondering na (Human Technology, Multidisciplinaire Informatica) leren de studenten nu helemaal niet om “hun kennis creatief in te zetten om nieuwe, slimme producten te maken”. Ze leren de dingen te doen zoals die altijd al gedaan worden. Marketing is een dik boek met een multiple choice tentamen. Een project is een verzonnen opdracht die binnen de schoolmuren tot een papieren rapport wordt uitgewerkt. En het kan zoveel beter! Kijk eens naar het MBO! Hier bijvoorbeeld, en hier en hier.

categorie: economie, onderwijs, noord-nederland, jeuk

Geen opmerkingen: